måndag 12 augusti 2024


Vilken fröjd för ögat dessa fantastiska knölar.
En del är faktiskt inte  elaka.


Sen har jag fått en massa dahliaknölar av grannen 
i våras som nu äntligen börjar blomma.
Nästa år kommer bli kaos..
Ska få hjälp mot hösten  att gräva upp dom.
Sen funderar jag på hur dom ska förvaras på bästa sätt.


Blomstermoroten är också en trevlig
färgklick. I år har jag bara satt allt hur som helst
där det fått plats oavsett om större delen av min
färgskala består av lila och rosa så ska jag
försöka planera lite bättre.
Nu har jag börjat få fjong på det här med
höga och låga växter samt vad som blommar när
och så.

Den här Safflor var väl ingen blomma som
imponerade på mig .
Kanske den skulle passa bättre med
andra färger.
Vi får se nästa år.


Jag hade en broccoliplanta i rabbaten vid 
stora huset.En enda.
Så vände jag på bladet och hittade det här.


Broccolin såg fin ut men skenet
bedrog så nu är den i kylskåpet.
En fick vi iallafall.


Så här såg det inte ut igår i tomattunneln.
När jag kom nu på eftermiddagen och
fick se detta var måttet rågat.
Jag syrran och svågern har nu vidtagit
åtgärder och tagit bort alla plantor.
Försöka rädda tomaterna då det visar sig
vara bladmögel.
Det gick väldigt fort.


Chilin och paprikan verkar vara oberörda.
Men alltid lär man sig något.
Förra året var det grönsaksfly, i år
blev det bladmögel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar